Jävla Skitsystem!

Jonas Söderströms bok "Jävla Skitsystem!" är bra och viktig. Jag stämmer in i alla de lovord som redan delats ut. Läs hela eller valda delar alla ni som på något sätt är berörda av IT-system: verksamhetskonsulter, utvecklare, projektledare, utbildare, applikationsförvaltare, IT-chefer, CIOs, medlemmar i företagsledningar, säljare, IT-konsulter, affärssystemsägare med flera, med flera, med flera.

Speciellt är den skriven för er användare som dagligen sliter med dåliga Iösningar och blir vansinniga. (Jag har själv i min ungdom kastat ut en skrivare från tredje våningen ner i en container i en gränd i Gamla Stan, när fanskapet vägrade skriva ut årets viktigaste offert som skulle faxas, man gjorde så på åttiotalet, till USA för påskrift).

Det känns en aning förmätet att ge förslag på kompletteringar men jag skall i alla fall ge några stycken som skulle kunna omvandlas till RÅD i kommande upplagor av boken.
Den första är att all utveckling och förvaltning av system handlar om enskilda människors kompetens, engagemang och mod. Jonas talar i boken om behovet av att i alla led från styrgrupp till projektledare kunna säga nej till ett projekt. Det finns utmärkta metoder för projektstyrning med checklistor som skall vara avprickade för att en så kallad milstolpe skall passeras och projektet fortsätta. Hur ofta händer det att man vid styrgruppsmötet skickar tillbaka projektet med ett "gör om, gör rätt", eller "det här projektet är för riskfyllt, vi lägger ner det helt och hållet"?

RÅD 1: Ändra attityd genom att belöna de som säger nej med en guldstjärna att kunna införas i vederbörandes CV och storligen uppskattas av kommande arbetsgivare. ”Här har vi en kompetent person, modig nog att stå emot tryck från ledning eller leverantör”.

Med människoperspektivet på systemutveckling följer tyvärr att många projekt är, eller med tiden blir, för dåligt bemannade. Vore de fotbollslag skulle de snart åka ur den serie de spelar i. Det finns alltså it-branschens Zlatan därute, som det är bra att ha i sitt projekt. Jag har själv varit IT-konsultbolags skräck genom att alltid begära fram deras "Zlatan" bland konsulterna om de nu har någon.

RÅD 2: När du upphandlar projekt var medveten om att alla konsulter inte är lika användbara i ditt projekt även om konsultbolaget försäkrar att så är fallet. De kostar ofta lika mycket och har samma formella kompetens, men vissa har erfarenhet, engagemang, driv och mod som gör att projektet lyckas.

RÅD 3: Kräv, med vite i kontraktet, att de personer (Zlatans) som du valt ut verkligen kommer att medverka under hela projekttiden.

Slutligen, för denna gång, några tillägg till användarperspektivet som Jonas ägnar många kloka sidor åt. Jag skulle vilja att användarna blev tuffare och tydligare.

RÅD 4: (En smula utopiskt det medges). Utse en dag om året kallad "Vad i helvete-dagen" då alla Sveriges användare ägnar timmar åt att formulera fel och brister i sina system och skicka in dem till sin IT-support. Det är nästan undantagslöst så att IT-ledningen uppmanar alla att skicka in ärenden om något är tokigt i de IT-system som används. Men, så gör det då! Effekten kommer att bli oerhörd i vissa företags ledningar, jag lovar!

RÅD 5: Ta tillfället i akt att vara riktigt besvärlig på träffar i användarföreningen som nästan alla standardsystem har. Sitt inte bara där och mingla och var trevlig utan ryt till om fel som aldrig rättas, versioner som är fulla av buggar, nya helt onödiga "features" som erbjuds istället för att minska antalet fel i kärnprodukten. Se till att ni själva som användare för protokollet. En helt nöjd användare är en oärlig användare i de här sammanhangen och bidrar faktiskt till de jävla skitsystemen!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln