Dikt och verklighet TRE

I "En enkel uppgradering" berättas om en produktledare som är mycket nöjd över att kunden tvingas köpa en produkt som inte fyller något behov. Hon är också förtjust över den merförsäljning som detta kommer att leda till. Hästhandelsfasoner med andra ord.
Detta är dock som en fläkt i en orkan i jämförelse med de riktiga aktörerna. Läs exempelvis Computer Swedens inlägg om Oracle.Här berättas om hur Oracle skickar "licenspoliser" till intet ont anande kunder med uppgift att krama pengar för licenser som kunden inte använder och oftast inte ens var medveten om att hen hade installerat. Det finns tyvärr många leverantörer som glatt super samma lönsamma kål. I artikeln nämns att Microsoft och SAP sysslar med samma sak. Jag har själv på nära håll följt hur IBM tvingat en trogen kund att betala uppemot tio miljoner kronor i licenser för okända och helt värdelösa installationer av IBMs produkter.
Hästhandel som sagt, lyssna gärna på Till Riksbanken. "Alla måste köpa dem, fast ingen har beställt", diktar Cornelis så klokt om de det ruttna kött som erbjuds.
Det här fulspelet med licenser är fullkomligt oacceptabelt och ovärdigt för en IT-bransch om tydligen är så omogen om vissa säger

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

Senaste kommentarer