Nytt IT-haveri på swedbank

Det var IT-haveriet igår igen på Swedbank. Förtvivlade kunder som klagar och skall ges kompensation. Hårt prövad pressansvarig som försöker hålla skenet någotsånär uppe. Inte ett ord någonstans om de förmodligen sönderstressade och olyckliga tekniker som i sitt anletes svett och under beordrade obekväma övertidstimmar försöker lösa ett problem som de inte själva orsakat eller utlöst.

I pressmeddelandet framgår att haveriet beror på en systemuppdatering som gått fel. Liknar mycket min kommande roman "En enkel uppgradering" som inte heller går som planerat med mycket allvarliga konsekvenser.

Jag gjorde lite research kring IT-haverier i Sverige. Fann en underökning från IF, som visar att 28 % av stora företag ser IT-haverier som det största hotet mot verksamheten. Undersökningen är dock från 2012, och IF har inte följt upp den.  Om jag själv fortfarande satt i en företagsledande ställning skulle jag också frukta IT-haverier, detta dolda men ändå verkliga hot. Tyvärr är det en mycket berättigad oro, efteroms jag anser att de flesta IT-systemen idag är minfält och att ingen verkar bry sig så nämnvärt om att röja, eller för den delen förstå sig på hur man röjer. Dessutom, menar jag, syns det lönlöst att röja eftersom så fort man tagit bort en mina är någon annan jävel där och lägger ut en ny.

Någon som ser mer optimistiskt på saken, eller skall vi bara sitta och vänta på nästa explosion?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln